Podstawowym założeniem, które wyróżnia centra jest konceptualizacja trudności dziecka i rodziny, jak i opracowanie Indywidualnego Planu Zdrowienia uwzględniającego zasoby dziecka, rodziny i środowiska. Położenie większego nacisku na diagnozę prowadzoną przez psychologów pozwala szybciej podjąć działania nakierowane na zdrowienie i zapobieganie kryzysom psychicznym w przyszłości. Przekłada się to na ograniczenie liczby hospitalizacji, a także zapewnienie pacjentowi wyższego komfortu przez oferowanie w jednym miejscu odpowiedniej dla niego terapii. Ważną częścią działalności centrów jest również profilaktyka zdrowia psychicznego.
Dziękujemy wszystkim Realizatorom i Uczestnikom projektu za wielkie serce i radość tworzenia tego filmu. Podziękowania dla Pani Dyrektor, Pań Nauczycielek i dzieci z Przedszkola nr 301 „Zaczarowany Świat” w Warszawie, a także Panów z firmy Venuland.
Scenariusz i reżyseria Krzysztof Konopelski, montaż Antonina Konopelska. Główny przekaz zawarty jest w piosence Krzysztofa – „Połączenia”, która ma dwie odsłony: z muzyką Irka Dregera, śpiewają jego dzieci, Ewelina i Krystian, a z muzyką Jakuba Sikory, śpiewają Ala | Zastary. Dokładnie po dwóch latach ta druga wersja usamodzielniła się i zdobywa publiczność jako singiel tego dynamicznego duetu. Cieszymy się, że „Połączenia” żyją.
„W naszym modelu wypracowaliśmy lokalny i skoordynowany sposób pracy z dziećmi i młodymi ludźmi doświadczającymi kryzysów psychicznych. Model wykorzystuje zasoby w środowisku dziecka, uwzględniając jego sieci oparcia społecznego oraz integruje działania specjalistów z trzech sektorów: pomocy społecznej, edukacji i zdrowia. Dziecko z problemami psychicznymi funkcjonuje i przebywa w przynajmniej trzech obszarach: w domu, w szkole i w gabinecie specjalistów. W ramach modelu EZRA kluczowe jest uwzględnienie całej gamy zasobów w sieci relacji małego pacjenta. To jest dla nas kluczowa zasada – angażowanie sieci oparcia społecznego oraz wykorzystanie zasobów istniejących w środowisku dziecka. W ramach terapii środowiskowej dzieci i młodzieży wychodzimy poza gabinet do naturalnego środowiska dzieci i tam próbujemy budować im normatywną grupę rówieśniczą. Często jest to warunek zdrowienia dla dzieci, które są outsiderami i nie mają relacji rówieśniczych (a chcą je mieć)” – dr Tomasz Rowiński, Prezes EZRA UKSW.